Odmev smrti v javnosti: mariborski ravnatelj

Mediji poročajo o domnevnem samomoru mariborskega ravnatelja. Navadno bi tak dogodek odmeval v lokalni skupnosti in osebno prizadel njegove najbližje. Vendar je bil pokojni zadnje tedne medijsko izpostavljen, zato njegova smrt odmeva širše.



Fotografija: novinarska konferenca ob obeležitvi Svetovnega dne preprečevanja samomora

Poročanje medijev o samomoru

Medijska pozornost, senzacionalistično poročanje (npr. o metodi, kraju in času), špekulacije o “vzrokih” in sprožilcih ter prikazovanje samomora kot rešitve za težave ne vplivajo le na proces žalovanja njegovih bližnjih, temveč imajo lahko vpliv tudi na širšo javnost.

Samomor znane osebe in ponavljajoče poročanje o tem vplivajo na učinek posnemanja (t. i. Wertherjev učinek).

Po smrti znane osebe oz. poročanju v medijih število samomorov pogosto naraste, in sicer se poveča tveganje predvsem pri ljudeh v stiski, med mladimi oz. tistimi, ki se identificirajo z zgodbo oz. načinom smrti.

Najbolj odgovorno zato naredijo mediji, ki se izognejo takšnim objavam. Nekaj medijev je v tem primeru ravnalo ravno v skladu s tem priporočilom.

Smernice o odgovornem poročanju

Želimo si, da se število samomorov zaradi načinov poročanja ob nedavni smrti ne bi povečalo. Verjamemo, da si tudi novinarji želijo predvsem odgovorno informirati javnost o dogodku. Zato jih naprošamo, da ne pozabijo na odgovorno poročanje, saj ni potrebe, da bi poročanje povzročilo še več škode.

Spregovorimo o samomoru v medijih

V ta namen smo pripravili smernice o odgovornem medijskem poročanju o samomoru, hkrati smo zbrali tudi pogoste mite o samomorilnem vedenju.

O samomoru naj bi se poročalo le, če je to v javnem interesu. Vprašljivo je, če je tako v slednjem primeru.

Če prispevki že morajo biti, si želimo, da bi novinarji in uredniki dopisali številke za pomoč v stiski, besede samomor pa ne bi uporabljali v naslovih. Prav tako je pomembno javnost informirati o kompleksnosti tega pojava, o dejavnikih tveganja za samomor (kot so depresija, občutki osamljenosti, zloraba alkohola, telesne bolezni, …) in o tem, da  je osebi mogoče v taki stiski pomagati in samomor preprečiti.

medijsko poročanje samomor

Kratka analiza prvih člankov

V času prvega dne po novici je mogoče na hitro, a brez poglobljene in sistematične analize, oceniti poročanje medijev.

Najbolj pozitivno bi bilo, če ta informacija sploh ne bi prišla v medije in nekaj medijev je takšnih, ki so se tako odločili po odgovornem premisleku. Verjetno bi bilo še bolj smiselno in odgovorno od medijev, če primeru že pred tem ne bi namenili toliko pozornosti in primera ne bi izkoristili za povečevanje gledanosti oz. branosti.

Glavne pomanjkljivosti pročanja se nanašajo na jasno razkrivanje identitete umrlega v vseh člankih. Nekateri članki celo navajajo ime in priimek osebe, vendar je glede na kontekst zgodbe že navedba “mariborski ravnatelj” dovolj, da se osebo prepozna. Pri tem je relativno malo pozornosti namenjeno tenkočutnosti poročanja in skrbi za bližnje umrlega.

Problematično je, da večina člankov (po prvem pregledu je takšnih več kot 80 %) v naslovih omenja besedo samomor. Nekateri mediji so besedo spremenili (npr. v smrt) po našem opozorilu.

Morda na videz majhna sprememba, vendar so študije iz preteklosti pokazale, da se število samomorov poveča ravno po objavi naslovov s tako vsebino, saj postane preveč vsakdanji način reševanja problemov.

Mediji žal tudi niso dovolj izkoristili priložnosti, da bi javnost informirali o kompleksnosti samomorilnega vedenja (npr. o dejavnikih tveganja, o katerih lahko v tem primeru predvidevamo iz celotnega zapleta – od osebnih, družinskih, družbenih).

Veliko člankov je kratkih in niso omogočili komentiranja, kar je pozitivno. Dobro je tudi, da članki ne poročajo o podrobnostih samomora. Vendar bi bilo vredno članke opremiti tudi z informacijami, kje poiskati pomoč v primeru stiske. Le ena objava do sedaj vključuje kontaktne podatke takšnih organizacij.

Za širšo javnost bi bilo zanimivo pripraviti tudi prispevke o zgodbah, kjer so ljudje v podobni stiski našli konstruktiven izhod iz težav.

Na ta način krepimo javno duševno zdravje.

Kaj lahko naredimo

Preprečevanje samomora je naloga vsakega od nas

Vsekakor si ne želimo, da bi ta dogodek in velika medijska izpostavljenost povečala porast samomorov. Vendar tveganje obstaja. Veliko ljudi se je na nek način poistovetilo z zgodbo; lahko si predstavljajo, kako bi se tudi njim kakšna napaka, ki so jo naredili, tako nesrečno zapletla.

Zato pozivamo medije in ljudi, da so v tem času še bolj pozorni na soljudi in njihovo stisko.

Ni nič narobe, če vašega bližnjega v stiski vprašate, ali razmišlja o samomoru. S tem ne boste nikogar napeljali na to, temveč lahko spodbudite iskren pogovor in razbremenite sočloveka.

Naj bo ta nesrečen dogodek priložnost, da smo bolj prijazni en do drugega, da poskrbimo zase in za druge tudi s tem, ko si damo priložnost za globok pogovor in iskreno skrb. Samomor je namreč družbeni problem in vsakdo lahko prispeva k njegovemu preprečevanju.

Premislek o vrednotah v medijih in družbi

Mediji sooblikujejo naše zaznavanje sveta,  družbe in tudi nas samih in sporočajo, kaj je zaželeno in dobro. Bi bilo vredno premisliti, kakšna sporočila oblikujejo naš vsakdan?

Na eni strani bi bil vreden premislek medijev h katerim vrednotam spodbujajo družbo – morda je možen premik od poročanja o prepirih in škandalih k vrednotam povezanosti, rasti, preseganja težkih situacij …

Verjamem, da imamo v Sloveniji veliko pozitivnih zgodb o katerih se le malo piše. Lahko bi se poročalo, kako so dijaki neke druge mariborske srednje šole v teh tednih na izmenjavi v tujini, kjer se jim širijo obzorja in se učijo spretnosti za življenje. A ni taka zgodba o šestnajstletnikih vredna večje pozornosti?

Vendar mediji niso edini krivec, čeprav je kamenjanje grešnega kozla zelo poenotilo javnost in skoraj učinkuje katarzično. Potreben je premislek vsakega izmed nas. Gledalci odločamo o tem, ali bodo takšne zgodbe poslušane in gledane.

Vsak od nas ima možnost, da ob senzacionalistični novici izklopi televizijo ali ne klikne na članek s puhlim naslovom, hkrati pa pozornost usmeri na pozitivne novice.

To je le majhna sprememba, ki morda lahko spremeni način poročanja novinarjev in urednikov in preseka začaran krog usmerjenosti gledalcev – in poročanja medijev – na negativno. Vendar bomo za to spremembo potrebovali zrelost vsakega od nas.


Za več informacij o medijskem poročanju, o samomoru in njegovem preprečevanju smo na voljo preko kontaktnih podatkov.

Vita Poštuvan

V imenu Slovenskega centra za raziskovanje samomora (UP IAM)

Če čutiš hudo duševno stisko ali imaš samomorilne misli, poišči strokovno pomoč v organizacijah, ki nudijo neposredno pomoč. Lahko se obrneš na svojega osebnega zdravnika ali na eno od številk namenjenih osebam v stiski