Samomor mladostnika: Postvencija

Ob izgubi mladostnika zaradi samomora se šolska skupnost znajde v izjemno zahtevni situaciji. Poleg šoka, žalosti in zmede se pojavijo tudi številna vprašanja, občutki krivde, nemoči in strahu. Pomembno je, da šola na takšno izgubo odgovori premišljeno, usklajeno in predvsem sočutno – ob podpori strokovnjakov, če je to mogoče.

V teh težkih trenutkih, kot je izguba učenca ali dijaka zaradi samomora, je izjemno pomembna postvencija – strokovno podprt odziv po samomoru, ki vključuje nabor aktivnosti, usmerjenih v okolje, v katerega je bil mladostnik vpet in kjer je njegova odsotnost najbolj občutena. Namen postvencije je zmanjšati čustvene in psihološke posledice izpostavljenosti samomoru, nuditi oporo žalujočim, varovati njihovo duševno zdravje, hkrati pa preprečevati širjenje napačnih informacij, občutkov krivde in dodatnih stisk.

V prvih dneh po takšnem dogodku je še posebej pomembno, da šola v tem ne ostane sama. Zunanja strokovna podpora lahko ublaži pritisk ter pomaga pri premišljenem in sočutnem odzivu. 

Na našem centru nudimo podporo ob izgubi mladostnika zaradi samomora. Pomagamo oziroma izvedemo lahko postvencijske aktivnosti, nudimo usmeritve in oporo. Kontaktirate nas lahko na mobilni številki +386 40 490 580. V primeru nedosegljivosti nas lahko kontaktirate tudi na številki +386 5 611 76 56 ali preko maila info.scsr@upr.si.

Posebej pomembno je poskrbeti za razred umrlega mladostnika, njegove sošolce, razrednika in druge, s katerimi je bil pogosto v stiku, bodisi prek šolskih dejavnosti, interesnih skupin ali prijateljskih vezi. Vendar se posledice samomora pogosto dotaknejo tudi širšega kroga, na primer celotnega kolektiva in drugih učencev, ki si z umrlim morda niso bili blizu, a jih novica kljub temu močno prizadene.

Učencem, dijakom in zaposlenim je potrebno zagotoviti varen prostor za pogovor in izražanje čustev, ob tem pa jasno in spoštljivo komunicirati – brez obtoževanja, iskanja krivde ali širjenja govoric. Tudi učitelji in drugi zaposleni potrebujejo oporo. Pogosto so tisti, ki nosijo največ odgovornosti, hkrati pa so tudi sami prizadeti. Pomembno je, da se jih sliši, razbremeni in vključi v proces okrevanja skupnosti.

V nadaljevanju so predlagane aktivnosti za izvedbo postvencije v šolskem okolju, ki so podrobneje predstavljene v publikaciji Ko se zgodi samomor učenca ali dijaka: Smernice za postvencijo v šoli. Gre za konkretne usmeritve, ki šolam pomagajo pri odzivanju na težko izgubo. Smernice vključujejo pregled poteka postvencije in predlog aktivnosti po dnevih, da se v občutljivem obdobju čim bolje poskrbi za učence, dijake in celoten kolektiv. Če se ob tem pojavijo dodatna vprašanja ali potrebujete podporo, smo vam na našem centru na voljo.

Žalovanje je dolgotrajen in individualen proces. Naloga šole ni, da ponudi vse odgovore, temveč da ustvari prostor, kjer je mogoče varno govoriti o izgubi, čustvih in iskanju pomoči. Tak odziv ne ščiti le posameznikov, ampak tudi skupnost kot celoto – in lahko dolgoročno zmanjša tveganje za nove stiske.

Več o podpori pri žalovanju, sporočanju slabe novice in pogovoru o smrti je na voljo tudi v naših drugih prispevkih.

Izvedbo postvencijskih aktivnosti sofinancira Ministrstvo za zdravje v okviru projektov A (se) štekaš?!? in Ker te štekam.

Tags: , , , , ,